1000 bygg – 10000 muligheter: Smartere drift og vedlikehold
Bergen kommune eier og forvalter ca. 1000 bygg – totalt mer enn 1 million kvadratmeter. Årlig brukes rundt 500 millioner kroner av kommunens driftsbudsjett til vedlikehold, reparasjoner og forbedringer av eksisterende bygg. Bergen kommune jobbet til dels både tungvint og lite kosteffektivt med drift og forvaltning av de store samfunnsverdiene de forvalter i kommunen. Innovasjonspartnerskapet fikk innvilget 7,4 millioner kroner til utvikling av innovative løsninger for kommunens bygg og eiendommer.
Aktører
Om anskaffelsen
Behovsbeskrivelse: Smart forvaltning Bergen Kommune, ved Etat for Bygg og Eiendom, hadde behov for å forvalte bygg og eiendommer smartere. Målet var å øke arealutnyttelse, tilgang og brukertrivsel. Det var også behov for å optimalisere drift og vedlikeholdsarbeidet av bygg og eiendommer. For å oppnå smart forvaltning ønsket Bergen kommune nye og innovative metoder/løsninger for å samle inn, analysere og bruke data tilknyttet byggene og deres brukere. Brukerbehovene inkluderer også innbyggerne, blant annet knyttet til utleie, sambruk og flerbruk. Dataene må også benyttes til å bedre brukerdialogen med alle typer brukere.
- Smart forvaltning omfatter blant annet:
- Økt bruk og bedre arealutnyttelse
- Administrasjon av utlån/leie herunder kommunikasjon med leietagere
- Ulike typer anlegg som gymsaler, utearealer, svømmebasseng, idrettsbaner, div. rom i skolene m.m.
- Automatisert styring av lån/leietaker i bygget
- Bedre styring av drift og vedlikehold ved hjelp av sensorteknologi
- Avvikshåndtering
- Sikkerhet (brann mv)
- Tilgangskontroll/styring/adgang
- Planlegging av bygg
- Rehabilitering av bygg, ombygging og nybygg
- Forbedret/ny dataplattform
- Digital oversikt over eiendommene
Prosess
Behovskartlegging
Gjennomført en bred behovskartlegging
Les referat fra behovskartleggingen i prosjektbloggen på venstre side i denne artikkelen. Tittel; «Bergen kommune i gang med sitt Innovasjonspartnerskap». Les også mer om behovet lengre ned i denne artikkelen.
Dialog med markedet
Se invitasjon til og referat fra markedsdialog på venstre side i denne artikkelen.
Konkurranse
Konkurransen ble utlyst juni 2018. Det er også 20 kommuner samt en stor stalig aktør som følger prosjektet tett. Alle disse har opsjon på kjøp av ferdig utviklet løsning i etterkant.
Her finner du utlysningen på Doffin med alle konkurransedokumentene: https://permalink.mercell.com/87041726.aspx
Utvikling
GKCloud startet utviklingsfasen i august 2019. Arbeidet skulle pågå et år, men den tekniske kompleksiteten og eksterne faktorer gjorde at utviklingsfasen pågikk til juni 2021 da teknisk løsning ble godkjent.
Målet var å videreutvikle eksisterende versjon av den skybaserte løsningen GKCloud (versjon 1.0) med ny funksjonalitet for:
- Innsamling av data fra bygg uavhengig av system og leverandør
- Oversikt over byggets energibruk basert på innsamlet data
- Utvikling av algoritmer som automatisk kan varsle unormale forhold i byggets tekniske system
- Mulighet for innhenting av sanntids- og historiske data fra bygg
All funksjonalitet nevnt ovenfor skulle gjøres tilgjengelig i et enkelt dashboard tilpasset de ulike faggruppene i Etat for bygg og eiendom.
Versjon 2.0 av GKCloud er forventet å bli tilgjengeliggjort for markedet i løpet av 2021.
Kjøpsforhandling
Etter utviklingsfasen er over starter en tre måneder lang forhandlingsfase. Etter forhandlinger skal Etat for bygg og eiendom i Bergen kommune beslutte om produktet skal kjøpes innen utgangen av 2022.
Aktuelt om anskaffelsen
-
Behov møter løsning
-
Innovasjonsarena Drift og vedlikehold av vei
-
GK Inneklima og MazeMap er tildelt kontrakt i 1000 bygg — 10.000 muligheter
-
Stor interesse fra markedet for smartere drift og vedlikehold av bygg
-
Innovative anskaffelser gir gode smartbyløsninger! – Les presentasjoner fra Edge
-
Innovasjonspartnerskapet 1.000 bygg – 10.000 muligheter er utlyst
-
Bergen kommune samlet markedet til hjernedugnad
-
Bergen kommune i gang med sitt Innovasjonspartnerskap