Tørket blodplasma
For å sikre tilgang på og for å bli selvforsynt med tørket blodplasma ønsker Helse Bergen å etablere teknologi for egen produksjon av tørket blodplasma. Målet er å dekke etterspørsel og beredskap av tørket blodplasma ved alle sykehus, i kommunehelsetjenesten, i ambulansetjenesten, ved militære operasjoner og redningstjenester.
Om anskaffelsen
Målet skal oppnås ved at det, i samarbeid med kommersielle partnere, utvikles en teknologisk plattform for lokal produksjon av tørket blodplasma tilpasset norske forhold og organisering av blodbanktjenesten.
Egenproduksjon av tørket blodplasma er ikke arealmessig utfordrende eller ressurskrevende med tanke på tidsbruk eller personell, men teknologien som kreves for produksjon av tørket blodplasma i blodbankene mangler.
Helse Bergen er tildelt 15 millioner kroner fra Innovasjon Norge til innovasjonspartnerskapsprosjekt som skal utvikle teknologi for lokal produksjon av tørket plasma i blodbankene.
(I forkant av denne prosessen ble det gjennomført en tidlig markedsdialog i 2021, som du kan lese mer om her)
I august 2022 ble det gjennomført markedsdialog og matchmakings-møte 18.10.22.
21. november 2022 ble konkurransen om innovasjonspartnerskapet publisert på DOFFIN.
For mer informasjon, se prosjektets nettsider på https://helse-bergen.no/blodplasma
Prosess
Prosjektoppstart
Etablering av prosjektgruppe med representanter fra innkjøp og behovseier(e)
Kartlegge behov
Vurdere om behovet er godt nok kartlagt som det er eller om det bør gjøres en mer omfattende behovskartlegging
Dialog med markedet
Gjennom dialogkonferansen 23. august 2022 og påfølgende én-til-én-møter før utlysning av innovasjonspartnerskapet ønsket Helse Bergen mer innsikt i hvilke nye løsninger som finnes i markedet, og om det er interesse for å utvikle en løsning på behovene slik Helse Bergen beskriver dem.
Matchmaking
Flere av bedriftene kan ha ønsker om å samarbeide særlig når det kommer til teknologioverføring mellom bransjer som normalt ikke leverer til helseindustrien. Derfor hadde prosjektet et ønske om å få til matchmaking mellom aktører innen helseteknologi og utviklere av tørketeknologi, emballasjeprodusenter, designere og IT-utv. m.fl. Til disse leverandørene som ikke kan levere en komplett løsning, har vi oppfordret til å knytte kontakt med aktører som kan gjøre leveransen komplett. Sammen med Norwegian Smart Care Cluster, Emballasjeforeningen og Innovasjon Norge ble det arrangert matchmaking 18. oktober 2022. Det var også mulighet å fylle inn et digitalt matchmakingskjema i etterkant.
Lage konkurransegrunnlag
Arbeidet med konkurransegrunnlaget omfatter konkurransemalen, behovsbeskrivelsen og kontrakten som omfatter utviklingsløpet og kjøpsopsjonen er nå ferdig og konkurransen ble publisert på DOFFIN 21.11.22: https://www.doffin.no/Notice/Details/2022-905390 med frist 22.12.22. (I forkant av dette ble utkast til konkurransegrunnlag lagt på høring med frist 08.11.22)
Pre-kvalifisering av leverandører eller konsortier (søkergrupper)
I et innovasjonspartnerskap må leverandørene som skal levere forslag gjennom en kvalifiseringsrunde.
Utlysningen av innovasjonspartnerskapet ble kunngjort på Doffin 21. november 2022.
Fire leverandører endte opp med å kvalifisere seg videre i konkurransen.
Vurdere innsendte forslag
De fire kvalifiserte leverandørene får levere løsningsforslag. På dette punktet likner innovasjonspartnerskap på prosedyren for konkurranse med forhandlinger. Dette planlegges første uken i februar 2023.
Inngåelse av innovasjonspartnerskap
Etter forhandlingene er avsluttet vurderes de endelige tilbudene og det kan inngås ett eller flere innovasjonspartnerskap. Dersom det inngås flere innovasjonspartnerskap er leverandørene i en situasjon der de utvikler løsninger som enten konkurrerer eller som supplerer hverandre.
Konseptutvikling, prototyping og testing
Leverandører som har inngått innovasjonspartnerskap skal så gjennom iterative prosesser for utvikling, prototyping og testing
Kjøpsopsjon
Etter at løsningen er testet har oppdragsgiver en opsjon på kjøp dersom man er fornøyd med resultatene og løsningen er anskaffelsesklar. I noen tilfeller trenger leverandøren mer tid til kommersialisering (få løsningen anskaffelsesklar) enn det opsjonstiden åpner. I slike tilfeller kan løsningen kjøpes på et senere tidspunkt, men da i en ny anskaffelsesprosess og i konkurranse med eventuelt andre løsninger som mener de kan levere på oppdragsgiverens behov.