StartOff – enklere tilgang på informasjon
Familier til barn og unge med sammensatte behov bruker mye tid på å finne frem til informasjon om relevante tilbud og tjenester. Helsedirektoratet ønsker å utforske muligheten til å bruke kunstig intelligens eller annen teknologi for å tilgjengeliggjøre relevant informasjon til målgruppen.
Aktører
Om anskaffelsen
Problem / utfordring
Å få et alvorlig sykt barn snur opp ned på hverdagen. I tillegg til å bearbeide det emosjonelt må de
bruke tid på å organisere alt det praktiske rundt barnet. Informasjonen de trenger om behandling, hjelpemidler, tjenestetilbud og annen støtte er vanskelig å finne og noen ganger ikke tilgjengelig.
Det de finner kan også være utdatert, mangelfullt og lite sammenhengende.
Informasjonen de trenger ligger spredt på flere forskjellige kanaler, er ofte vanskelig å forstå og
har variert kvalitet. Det er stor variasjon på hva som tilbys av informasjon i de ulike kommunene,
og ofte må de ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å finne informasjon om tjenestetilbud.
Fordi familiene har sammensatte behov, er det også krevende for tjenesteutøvere å vite hvilke
tjenester og bistand som er tilgjengelig for familiene. De trenger også tilgang til relevant og
oppdatert informasjon for å kunne tilby familiene den hjelpen de har behov for.
Ønsket resultat/effekt
Målet er at en løsning for automatisert informasjonsinnhenting vil kunne:
• Gi enklere tilgang til informasjon for familier som har barn med sammensatte behov
• Redusere tid som familiene bruker på å lete etter informasjon og administrere tjenester
rundt barnet
• Gi familier og tjenesteytere bedre oversikt over relevante tjenester og tilbud slik at
familiene får hjelp som er tilpasset deres situasjon.
• Levere informasjon fra offentlig sektor i klart språk for å gjøre innholdet mer tilgengelig og
lettere å forstå
• Effektivisere forvaltning av offentlig informasjon ved å redusere tid brukt på redaksjonelt
arbeid i parallelle innholdskanaler
• Redusere behov for utvikling, drift og forvaltning av nye offentlige innholdskanaler
Behovet
Vi ønsker å utvikle en løsning som gir familiene oppdatert og relevant innhold fra mange kilder –
der de er – når de trenger det. Det kan bidra til å redusere tiden familiene og tjenesteyterne bruker på å lete etter relevant informasjon.
Løsningen vil være en viktig brikke i å skape struktur i ustrukturert innhold. Vi ønsker en
automatisert løsning som kan hente innhold fra ulike forhåndsdefinerte kilder, avgrense og plukke
ut deler av innholdet som er relevant og klassifisere og strukturere informasjonen for å vise den
helhetlig, samlet og forståelig. Vi ønsker et enkelt brukergrensesnitt for de som skal administrere
løsningen, slik at informasjonen kan kvalitetssikres.
For å ivareta tilliten til informasjonen ønsker vi at det henvises tydelig til hvor informasjonen er
hentet fra med kilder. Vi ønsker ikke en løsning som skaper egen informasjon.
Informasjonen som skal behandles er åpent tilgjengelig. Personopplysninger er ikke en del av
dette prosjektet, med mulig unntak av offentlig tilgjengelig kontaktinformasjon.
Vi ser for oss at løsningen som skapes i dette prosjektet kan inngå som en komponent i vår øvrige
arkitektur, der det strukturerte innholdet som skapes kan brukes som input og presenteres i ulike
kanaler. Det er viktig med en fleksibel løsning, men av testhensyn ønsker vi at den kan
kommunisere med vår Azure-baserte plattform.
Dersom vi lykkes i dette prosjektet ser vi for oss at en tilsvarende løsning kan brukes på langt flere offentlige informasjonsoppgaver.
Prosess
Foreslå offentlige utfordringer som bør løses
Alle StartOff-prosjekter startet med en offentlig innkjøper som sender inn en prosjektskisse som beskriver den utfordringen de ønsker at oppstartselskapene løser.
Kunngjøre utfordringen
Oppdraget kunngjøres på Doffin med et konkurransegrunnlag og en behovsbeskrivelse. Utlysningen distribueres i sosiale medier og direkte mot oppstartsmiljøer. DFØ står for konkurransegjennomføringen.
Leverandørene sender inn sine idéskisser
Alle som ønsker det kan levere sine forslag og inntil seks leverandører inviteres til forhandlinger.
Utforske alternativer (tre uker)
Tre leverandører får tilbud om å videreutvikle sine forslag i dialog med oppdragsgiver over tre uker. Leverandører som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Én leverandør blir valgt til å utvikle løsningen
Etter tre uker presenteres forslagene for oppdragsgiver og én leverandør får ytterligere 15 uker til å lage en minimumsløsning (MVP = Minimal Viable Solution. Leverandøren som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Demonstrere resultat
Etter 15 uker presenterer leverandøren sin løsning for oppdragsgiver. Veien videre avhenger av hvor anskaffelsesklar løsningen på dette tidspunktet. Leverandøren får også en anledning til å demonstrere resultatet overfor offentlige innkjøpere, utviklingsaktører og potensielle investorer. Målet for alle StartOff prosjekter er at den offentlige innkjøperen skal kjøpe løsningen i etterkant og med det bli en viktig første kunde som kan utgjøre grunnlaget for videre salg og næringsvekst.