KlimaGrunn – klimagassreduksjon i grunnarbeider
Krevende grunnforhold en rekke steder i landet medfører ofte behov for omfattende grunnforsterkning og sikringsarbeider for å hindre at skred utløses i utbyggingsprosjekter, spesielt i kvikkleireområder. I tillegg benyttes store offentlige ressurser årlig for å sikre eksisterende bebyggelse og infrastruktur. Dagens sikringsmetoder medfører store terrenginngrep, klimagassutslipp, og kostnader. Med prosjektet «Klimagassreduksjon i grunnarbeider» ble Statens vegvesen, Statsbygg og Bane NOR en av vinnerne av Innovasjon Norges «innovasjonspartnerskapskonkurranse» for 2018. I løpet av våren 2019 vil vi få svar på om det finnes leverandører og utviklingsmiljøer som tar utfordringen fra det offentlige og som kan utvikle nye løsninger som er bedre for miljøet.
Aktører
Om anskaffelsen
Innovasjonspartnerskapet «Klimagassreduksjon i grunnarbeider» (KiG) gjennomføres som et tett samarbeid mellom Statens vegvesen (SVV), Statsbygg og Bane NOR, og tar sikte på å løse felles utfordringer. Gjennom innovasjonspartnerskapet skal de involverte partnerne gå sammen med leverandører for å utvikle helt nye løsninger for å redusere klimagassutslippene og unngå terrenginngrep knyttet til sikrings- og grunnforsterkningsarbeider i områder med kvikkleire.
Krevende grunnforhold en rekke steder i landet medfører ofte behov for omfattende grunnforsterkning og sikringsarbeider for å hindre at skred utløses i utbyggingsprosjekter, spesielt i kvikkleireområder. I tillegg benyttes store offentlige ressurser årlig for å sikre eksisterende bebyggelse og infrastruktur. Kvikkleire blir flytende ved omrøring, eller overbelastning. Derfor kan kvikkleireskred forplante seg flere hundre meter fra utløsningsstedet og få fatale konsekvenser, slik som Rissaskredet i 1978. Kvikkleireskred utløses både av naturlige prosesser (for eksempel erosjon), eller som følge av menneskelig aktivitet (for eksempel anleggsvirksomhet).
I Norge kan man finne kvikkleire i områder under marin grense som strekker seg opp mot 220 moh. Store deler av de mest fruktbare jordbruksarealene og tettest befolkede områdene på Østlandet og i Trøndelag befinner seg i områder med store kvikkleireavsetninger. Dagens sikringsmetoder medfører store terrenginngrep og klimagassutslipp. I tillegg medfører krav om fortetting i urbane strøk at det iverksettes prosjekter på tomter der grunnforholdene må forbedres. Disse tiltakene fører til høye kostnader og klimagassutslipp. Med de økende klimautfordringene vi har foran oss, er det behov for å utvikle klimavennlige sikrings- og grunnforsterkningsmetoder for å unngå at nødvendige tiltak for å øke samfunnssikkerheten og arealutnyttelsen går på bekostning av klima og miljø.
Les mer om prosedyren Innovasjonspartnerskap på anskaffelser.no.
Løsningen er klart til å tas i bruk
5.juni ble løsningen presentert. De 70 som deltok fikk høre om bakgrunnen for innovasjonspartnerskapet, løsning og viktigheten av å ta i bruk ny miljøteknologi. I klippene nedenfor kan du se en redigert versjon av innleggene på arrangementet.
Introduksjon til dagen
Bakgrunn og behovet
Løsningen
Introduksjonen av løsningen i markedet
Introduksjon til gruppediskusjon
Innovasjonspartnerskap
Problemavgrensning og første versjon av behovsbeskrivelsen
Et innovasjonspartnerskap er begrenset både i tid og utviklingsmidler. I denne første fasen er formålet å avgrense problemstillingen innenfor rammene og lage en forståelig behovbeskrivelse som markedet kan ta utgangspunkt i.
Markedskartlegging og dialog
Den neste fasen handler om å få bedre oversikt over hvilke løsninger som allerede eksisterer (innovasjonspartnerskap kan ikke benyttes dersom løsninger allerede eksisterer) og få innspill fra leverandører og eksperter på hva som er realistisk å utvikle innenfor rammen av prosjektet. Denne kunnskapen og innsikten hentes inn gjennom markedskartlegging og gjennom dialog med markedet.
Forberede konkurransegrunnlag
Med en endelig behovsbeskivelse på plass kan resten av konkurransegrunnlaget gjøres klart og offentliggjøres.
Konkurransegjennomføring innovasjonspartnerskap "Klimagassreduksjon i grunnarbeider"
De tre oppdragsgiverne Statens vegvesen, Statsbygg og Bane NOR inngår innovasjonspartnerskap med én eller flere leverandører/konsortier for utviklingsarbeidet.
Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg inngikk i 2020 et innovasjonspartnerskap med et konsortiet bestående av Cautus Geo, Multiconsult og Norcem, som har styrket seg med seismikk-selskapet Argeo som innovasjonspartner i KlimaGrunn.
Utviklingsfasen
Kjøp
Aktuelt om anskaffelsen
-
Kan spare 40 millioner i året med ny miljøvennlig løsning
-
Nasjonal transportplan 2025 – 2030: Veien mot en bærekraftig fremtid
-
Lovende resultater fra nok et innovasjonspartnerskap – hva skjer etterpå?
-
Du trenger ikke avlyse dialogmøtene