Journalsystem for den offentlige tannhelsetjenesten
"Munnen er en del av kroppen, i hvert fall digitalt" - dette er visjonen for prosjektet som har som målsetning å utvikle tjenestens evne til samhandling, informasjonsdeling og analyse. På denne måten skal den offentlige tannhelsetjenesten i Norge kunne levere mer effektive og trygge tannhelsetjenester.
Aktører
- Trøndelag fylkeskommune
- Vestfold Fylkeskommune
- Finnmark fylkeskommune
- Troms fylkeskommune
- Nordland fylkeskommune
- Møre og Romsdal fylkeskommune
- Vestland fylkeskommune
- Rogaland fylkeskommune
- Agder fylkeskommune
- Buskerud Fylkeskommune
- Akershus Fylkeskommune
- Oslo kommune
- Østfold fylkeskommune
- Telemark Fylkeskommune
- Innlandet fylkeskommune
Om anskaffelsen
Den offentlige tannhelsen i Norge (DOT) leverte i 2022 tjenester til over 1,5 millioner innbyggere. Tjenesten er organisert litt ulikt i de 15 fylkeskommunene. Sektoren er i utstrakt grad avhengig av støtte og samarbeid med andre tjenester i fylkeskommunen, det offentlige helsevesenet, kommunal og statlig sektor, samt det private, for å levere gode, effektive og trygge helsetjenester til innbyggerne.
For å levere et mer helhetlig tilbud til pasientene har tannhelsetjenesten behov for økt samhandling med andre helsetjenester, og å kunne samvirke mer effektivt med andre deler av kommunenes helse og omsorgstjeneste.
Dette betyr blant annet:
-
- Effektive og sikre løsninger for informasjonsutveksling, av pasientenes rettigheter, funn, diagnoser, behandling, og oppfølging mellom tannhelsetjenesten og andre aktører i helsesektoren
- Tilgang til kritisk informasjon om pasientene, som for eksempel aktuelle legemidler, allergier, vaksinestatus osv.
Dette er behov som vil ligge til grunn for en eller flere framtidige innovative anskaffelser.
Ønsket fremtidig situasjon:
En offentlig tannhelsetjeneste som effektivt kan samhandle digitalt med andre helse- og omsorgstjenester, hvor kritisk informasjon følger pasienten gjennom helse- og omsorgstjenestene. Den offentlige tannhelsetjenesten benytter og bidrar med relevante og aktuelle opplysninger via nasjonale felleskomponenter på e-helseområdet
Prosess
Prosjektorganisering
Det er etablert en solid og godt forankret prosjektstruktur med en utøvende tverrfaglig prosjektgruppe, styringsgruppe og referansegrupper. Initiativet er forankret på toppledernivå i fylkene.
Utfordringsbilde og kartlegging av behov
Prosjektgruppen er i gang med en bred involvering for å få opp et felles bilde av utfordringene, behovene og framtidig målbilde.
Dialog med markedet
Tidspunktet for dialog med markedet vil blir klart i løpet av våren 2024. Dette vil bli kunngjort på Doffin og på LUP sine kommunikasjonsflater.