FoU: Hva er digital kompetanse?
Gjennom funn i ulike utredninger ser KS at mangel på relevant digital kompetanse er en stor utfordring som nevnes av ledere på alle nivå i kommunal sektor. Felles for mange av disse undersøkelsene er at de ikke går inn i hva slags overgripende digitale kompetansebehov og tjenestespesifikke digitale kompetansebehov som etterspørres.
Aktører
Dokumenter (3)
Om anskaffelsen
Arbeidet med å utforme nasjonal kompetansepolitikk er inne i en ny fase, hvor KS må være tydelig på konkrete kompetansebehov i kommunal sektor.
I 2021 vil KS tale kommunesektorens sak i arbeidet med blant annet kommende strategi for digital kompetanse, tiltak for økt arbeidsrelevans i høyere utdanning, kommende strategi for høyere yrkesfaglig utdanning, forventningene/målene i digital strategi for offentlig sektor, implementering av kommende digitaliseringsstrategi for UH-sektoren, revidering av Nasjonal kompetansepolitisk strategi, og ny intensjonsavtale for samarbeid mellom regjeringen, arbeidslivets parter og universitets- og høgskolesektoren.
Parallelt med at kompetansegapet øker, kommer det stadig flere digitale fellesløsninger som kommuner og fylkeskommuner må ta inn og skape effekter av – helt ut i tjenestene.
Målet om én digital offentlig sektor vil kreve større grad av samhandling på tvers av faggrupper, tjenester og forvaltningsnivåer om utvikling og bruk av løsninger. Dersom man ikke jobber målrettet med digital kompetanseutvikling og -sammensetting i kommunal sektor, står man i fare for at det eksisterende kompetansegapet øker i kommuner som mangler ressurser/kapasitet til å jobbe metodisk og strategisk med dette.
Disse utfordringene ønsker KS at prosjektet skal bidra til å løse
- Per i dag opplever KS at det er en manglende forståelse og en uklar og sprikende oppfatning av hva som legges i begrepet digital kompetanse i ulike profesjoner, roller og fagområder i kommunal sektor. Dette gir et mangelfullt grunnlag for å påvirke rammer for hva som defineres som arbeidsrelevante utdannings- og opplæringstilbud (i fag- og yrkesopplæring, høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning), knyttet til digital kompetanse.
- Videre mangler KS kunnskap om hvordan overgripende digitale kompetanseområder og tjenestespesifikke digitale kompetanseområder utfyller hverandre innenfor utvalgte tjenesteområder. Dette gjør det krevende å utvikle gode verktøy og metoder som kan hjelpe kommunesektoren i arbeidet med kompetanseplanlegging knyttet til digitalisering innenfor utvalgte tjenesteområder.
Prosess
Behov
KS trenger hjelp til å finne svar bl.a på følgende spørsmål:
- Er det behov/utfordringer vi ikke har vurdert, men som er relevante for begrepsutvikling og forståelsen av digital kompetanse, og som derfor bør inngå i tilbudsforespørselen?
- Fra et leverandørperspektiv, er dette utfordringer dere kan levere løsninger på innenfor gitt tidsramme?
Hvis ikke: Hva bør justeres? - Hva kan være nyttige avgrensninger for prosjektet som kan tydeliggjøres i oppdraget?
- Er det noe i oppdraget som kan bidra til å fremme samarbeid mellom flere fagmiljøer for å gi et bedre resultat?
- Hvilke utfordringer ser dere som leverandører for selve gjennomføringen av slike prosjekter?
- Gitt at dette blir starten på et større kartleggings- og/eller utviklingsarbeid, hva er viktig å få belyst i dette prosjektet / på dette stadiet?
Dialog med markedet
Det ble invitert til digitalt dialogmøte torsdag 6. mai 2021 gjennom veiledende kunngjøring i DOFFIN samt gjennom egne kanaler. Videre ble aktuelle leverandører invitert til 1 til 1 møter påfølgende uke.
Her kan du se opptak fra dialogkonferansen.
Konkurranse og vinner
Konkurransen ble kunngjort på DOFFIN i starten av juni 2021, og det var Rambøll som til slutt stakk av med seieren.