Innovativ løsning for sikring mot steinsprang/-skred
I Vestland er det 5600 kilometer med fylkesveg og 495 skredpunkt. Av disse er 71 regna som skredpunkt med høy skredfare, og 152 med middels skredfare. I tillegg øker forfallet på fylkesvegene.
Vestland fylkeskommune ønsker en innovativ løsning for sikring mot steinsprang/-skred. Denne skredtypen er en av hovedutfordringene langs fylkesvegene i Vestland.
Aktører
Prosess
Behov
Skredvarsling og automatisk stenging av veg er en rimelig løsning som minsker risiko for at trafikanter blir trukket av skred, selv om man ikke hindrer at skredet treffer vegen.
Det finnes gode erfaringer med denne type sikring av snøskred, men utviklingen har ikke kommet langt nok for steinsprang/-skred.
Tradisjonelle sikringer kan være kostbare, det kan ta langt til å installere og klimaavtrykket av materialbruk og under bygging har vært høyere enn hva som er akseptabelt for framtiden.
Dersom det er fare for ustabile masser i terrenget, kan det være HMS- utfordringer i anleggsperioden
Tradisjonelle sikringsmetoder som fangnett/-gjerde er godt utprøvd i Vestland fylke.
Nå etterspør fylket løsninger utover de tradisjonelle som er kostnadseffektive å anskaffe, drifte og vedlikeholde, – og som er trygge og sikre under og etter installasjon.
Videre er det ønskelig at løsningen kan settes opp i løpet av dager/uker, og at det har lavere klimagassutslipp en tradisjonelle skredsikringer.
Dialog med markedet
Fylkeskommunen ønsket gode og framtidsretta løsninger fra leverandørbransjen og lurer på om de er klare for å levere løsninger som kan dette deres behov. Dialogkonferanse avholdes 12. mars 2024.
Invitasjon til dialogkonferanse.
Det fylkeskommunen blant annet ønsker svar på i dialogen er:
- Er markedet klart for å levere løsninger som kan dekke behovet?
- Er det mulig å gå rett til en anskaffelse eller er det mer aktuelt med en FoU -kontrakt?
- Hva kan være kostnadsrammen for løsningen?
- Når kan et ferdig produkt forventes å være klart?
- I hvilken grad er det behov for involvering fra Vestland fylkeskommunes side?
Markedsdialog gjennomføring
Presentasjoner og referat fra markedsdialogen ligger under dokumenter. Andre presiseringer eller utdypninger som ble nevnt i 1-1-møtet er listet opp nedenfor:
Anskaffingsprosess og krav:
- For at Vestland fylkeskommune kan gå inn i ein anskaffingsprosess må det vera eit spesifikt behov som skal dekkjast.
- Det er viktig å hugse at Vestland fylkeskommune som er underlagt seriøsitetskrav i høve lovverket, som igjen betyr at vi som byggherre må stille visse krav til leverandørar til dømes kring arbeidstidsbestemmingar, styringssystem m.m.
- Ein av årsakene for at Vestland fylkeskommune har unngått betongoverbygg enkelte stadar, i tillegg til kost og klima, er utfordringane med HMS i anleggsperioden. Behov for arbeidssikring av anleggsplassen vil avhenge av monteringstid for sikringa og sesongen det setjast opp.
- Vestland fylkeskommune opnar for bruk av underleverandørar i anskaffingsprosessen. Når det gjeld val av leverandørar er vi underlagt lov og forskrift om offentlege anskaffingar. Vestland fylke har nyleg vedteke nye seriøsitetsbestemmelsar, og dei er gjeldande for alle anskaffingar innan bygg og anleggs verksemd. I bygg og anlegg er ein oppteken av å ikkje ha for mange underledd leverandører. Vi er klar over at det er mange nystarta bedrifter i marknaden, og at nokon har behov for å støtte seg på andre leverandører. Regelverket og seriøsitetskrav vil gjelde også ved bruk av desse leverandørane.
- Ved anskaffingar ser Vestland fylkeskommune på kor god eigna leverandøren er for leveransen, og vil ha krav til selskapets styring og økonomi.
Steinsprang og varsling:
- Steinsprang kan kome heile året og kan vera lite føreseieleg, men vi ser at det ofte kjem på slutten av vinteren om det har vore langvarig, hard frost og det byrjar å tine – gjerne i kombinasjon med nedbør. Store steinsprang kan kome om sommaren når sola varmar opp berget og skapar utvidingar.
- Vi veit det er prosjekt, til dømes på Andøya i Nordland, som vert overvaka med radar og varsling av steinsprang der dette har fungert godt. Eit anna døme er langs E16 ved Gudvangen, der dette har fungert i samband med montering av fanggjerder. Desse stadane er det lite vegetasjon og god sikt til losneområde. Der har vore god overhøgde slik at varslingstida er god. Forholda har altså lege til rette her. Vi har mange stader der desse forholda ikkje er optimale eller til stades i det heile teke, og då er det behov for fysisk sikring. Derav er det behovet for fysisk sikring vi ønsker å få dekka i denne runda.
- Det er døme der varsling og automatisk stenging av veg som skredsikring ikkje har sosial aksept. Det kan gjere det utfordrande å få gjennomført slike tiltak, og forsterkar behovet for innovative fysiske løysingar, særleg der varsling som løysing ikkje er eigna.
Forprosjekt / innovasjonsavtale
Fylkeskommunen planlegger et forprosjekt/innovasjonsavtale med et begrenset antall leverandører som skal utrede sin løsning ved ett eller flere skredpunkter.
Antallet aktører og skredpunkter som er aktuelle å inkludere, avhenger av prosjektets ramme.
Når budsjettet for prosjektet er fastsatt, vil Vestland Fylkeskommune starte arbeidet med å utarbeide et konkurransegrunnlag før forprosjektet/innovasjonsavtalen blir utlyst.
Aktuelt om anskaffelsen
-
Nasjonal transportplan 2025 – 2030: Veien mot en bærekraftig fremtid
-
Vestland fylkeskommune fremmer samarbeid og innovasjon i samferdselssektoren