Sveiseteknologi til bruer
Fjordkryssingsprosjektet til Statens vegvesen jobber med å finne hvilke metoder eller teknologi som eksisterer innenfor sveiseteknologi til bruk på bruer, samt ev. hvilke metoder eller teknologi (er) som kan utvikles.
Statens vegvesen så et behov for å utvikle en sveiseteknologi som var bedre enn dagens. Slik at nye bruer kan bygges på en kostnadsbesparende og mer miljøvennlig måte, og restaurering av eldre bruer kan gjøres mer effektivt.
I 2020 inngikk Statens vegvesen et forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU) med Prodtex, delfinansiert av miljøteknologiordningen hos Innovasjon Norge med 15,3 millioner kroner.
Aktører
Dokumenter (1)
Om anskaffelsen
Dagens metodikk for produksjon av stålbruer med tradisjonell lysbuesveising innbefatter mye manuelt arbeid og er også krevende og kostbart å kontrollere. Selve sveiseprosessen er i seg selv svært energikrevende. Med bruk av dagens teknologi er det vanskelig for deler av næringslivet å være konkurransedyktig, og produksjonen blir da gjennomført langt fra anleggsplassen. Ved en eventuell produksjon i Asia så vil ca. 1/3 av kostnaden til de sveiste stålkonstruksjonene knyttes til transport, noe som medfører økt CO2-utslipp. Dette er uheldig i et miljømessig perspektiv. Det er derfor behov for å undersøke hvilke løsninger markedet kan komme med for å redusere miljøavtrykket til bygg – og anleggsbransjen.
En ny og forbedret løsning basert på automatisert laser- og laser-hybrid sveising vil ha flere betydelige fordeler:
- Lavere kostnader
- Færre sveisefeil, noe som vil bety bedre kvalitet på de sveiste forbindelsene, og potensielt mindre materialbehov og også økt levetid for konstruksjonene.
- Lavere energiforbruk og redusert CO2-utslipp.
Det potensielle markedet for en nyutviklet løsning nasjonalt/internasjonalt er betydelig:
- Bruer lages i alle land, og næringslivet vil ha store fordeler av å ta en ledende rolle innenfor utvikling av laser/ lasehybridteknologi.
- Andre aktører som kan ta nytte av automatisert lasersveising og laser-hybridsveising er byggherrer som fylkeskommuner og kommuner og andre eiere av infrastruktur.
- Teknologien er ikke begrenset til bruk i samferdsel, men kan også benyttes for andre konstruksjoner.
Les mere i artikkel på bygg.no
Prosess
Dialog
I 2019 gjennomførte Statens Vegvesen en dialog med markedet.
FORMÅLET MED DIALOGKONFERANSEN:
- Orientering om prosjektet
- Angi Oppdragsgivers behov for sveiseteknologi
- Gi relevant informasjon slik at Leverandørene kan gi tilbakemelding på:
1. Hva som finnes av teknologi eller metoder
2. Hva som kan utvikles av teknologi eller metoder.
3. Nødvendig tid for å utvikle teknologi eller metoder. - Gi Leverandørene mulighet til å komme med eventuelle innspill,
herunder foreslåtte tekniske løsninger.
FoU-kontrakt inngått
Statens vegvesen så et behov for å utvikle en sveiseteknologi som var bedre enn dagens. Slik at nye bruer kan bygges på en kostnadsbesparende og mer miljøvennlig måte, og restaurering av eldre bruer kan gjøres mer effektivt.
I 2020 inngikk Statens vegvesen et forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU) med Prodtex, delfinansiert av miljøteknologiordningen hos Innovasjon Norge med 15,3 millioner kroner.
Prdtex AS fra Sunnmøre startet med å teste ut sveiseteknologien på en 75 meter lang gangbru over Frønes i Åfjord kommune i Trøndelag. Etter ferdigstillelse i februar 2022, fikk Prodtex to nye oppdrag av Vegvesenet: Ya bru i Tynset og Elverhøybrua i Sunndal.
Prodtex bruker digitale tvillinger og 3D-modellering for å programmere roboter til å gjennomføre sveising, montering og kvalitetssikring. En slik laser-hybrid sveiseteknologi er ikke nytt, og har blitt brukt lenge i skips- og verftsindustri og bilproduksjon, men aldri for bygging av bruer før nå.
De sveiser bruene med laser. Det har aldri tidligere blitt gjort med brukonstruksjoner i Norge. Lasersveising er ti til hundre ganger raskere enn normal sveising. Det gir også bedre kvalitet på konstruksjonen i forhold til vanlig sveising. Dermed kan man redusere tykkelsen på materialene, spare vekt og minske CO2-avtrykket betydelig.
Skalering
Sveiseteknologien kan benyttes både på nye brukonstruksjoner og for å restaurere og forsterke eldre bruer. Stålbruer og betongbruer har en forventet levetid på hundre år forutsatt at de blir vedlikeholdt. Nå - i 2023 - står skalering på agendaen.