Fra utenforskap til IT-jobb gjennom sosialt entreprenørskap
Bakgrunnen for prosjektet er at for mange unge står utenfor arbeidslivet, samtidig som samfunnet trenger arbeidskraft. Bare i Oslo er det over 20 000 unge mellom 15 og 29 år som står utenfor arbeid eller utdanning. Dette fører til at verdifull arbeidskraft går tapt, og at disse unge menneskene ikke får bidratt i samfunnet. Det er et mangfold i tilbud knyttet til utdanning og kompetanseheving, men allikevel er det mange ikke fanges opp av dette og blir stående utenfor arbeidslivet.
Aktører
Om anskaffelsen
Med prosjektet ønsker Bydel St. Hanshaugen og NAV St. Hanshaugen å gjøre veien fra kompetanseheving til arbeid kortere og mer målrettet for unge som står utenfor. For å få til dette er det nødvendig å tenke nytt og i større grad koble den enkeltes kompetanseheving til direkte behov i arbeidsmarkedet innen IT. Det er behov for å utvikle bedre løsninger for kvalifisering og arbeidsinkludering i et byovergripende tiltak i Oslo.
I tillegg til hovedmålet med anskaffelsen ønsker man gjennom prosjektet å teste om man, ved å ta i bruk nye finansierings- og utviklingsmodeller, vil nå ut til et bredere leverandørmarked, herunder sosiale entreprenører. Formålet med dette er å se på om disse kan bringe inn nye løsninger og alternativ metodikk, som kan supplere og forbedre det offentlige tjenestetilbudet. For å nå prosjektets mål ønsker oppdragsgiver derfor å benytte effektkontrakt for anskaffelsen.
Prosess
Prosjektorganisering
Prosjektet eies av Bydel St. Hanshaugen og NAV St. Hanshaugen.
Prosjektleder er Ståle Stokke, NAV St. Hanshaugen.
Behovsfasen
Anskaffelsen er en oppfølging av en gjennomført pilot, som prosjekteier nå ønsker å skalere opp. For å gjøre dette må en åpen anskaffelsesprosess gjennomføres. Erfaringsinnhenting fra piloten benyttes i prosjektet og gjøres tilgjengelig for alle potensielle leverandører. Det er gjennomført en utvidet behovskartlegging og det er ønskelig å gå i dialog med markedet for å utforske nye mulige løsninger og åpne opp for nye leverandører.
Dialogfasen
Oppdragsgiver ønsker å invitere til en dialogkonferanse tidlig i 2024 for å for å dele informasjon om prosjektet, formål, behov og fremdriftsplan og foreløpige analyser av målgruppen, utfordringer og potensiale og hvilke endringer vi ønsker å se.
Oppdragsgiver ønsker dialog med leverandørmarkedet for å kartlegge om det allerede eksisterer tjenester/tiltak i markedet og hva som eventuelt kreves for å utvikle nye løsninger. Oppdragsgiver vil følge opp med en til en møter med leverandørene etter dialogkonferansen og har også som ambisjon å identifisere og mobilisere sosiale investorer som ønsker å være med i prosjektet.