Digital hjemmeoppfølging på Søre Sunnmøre
Kommunene på Søre Sunnmøre ønsker sammen med sykehuset i Volda å øke samhandlingen om kronisk syke pasienter. Anskaffelse av digitale hjelpemidler til kommunene i prosjektet er en del av prosessen.
Aktører
Dokumenter (2)
Om anskaffelsen
Målet med anskaffelsen er å skape et tilbud som oppleves som trygt, sammenhengende og helhetlig for pasientene. Pasientene skal få støtte og verktøy til å mestre egen helsesituasjon. Tilbudet er tenkt organisert ved Søre Sunnmøre legevakt. Kommunene på Søre Sunnmøre har et etablert samarbeid (Sjustjerna) og det jobbes nå med å avklare hvorvidt samtlige kommuner skal inngå i anskaffelsen.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram gjennomfører i perioden 2022 – 2024 spredning av digital hjemmeoppfølging på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet, og anskaffelsen er et ledd i kommunenes deltakelse i dette arbeidet.
Prosess
Prosjektorganisering
Det er etablert en bredt sammensatt prosjektgruppe fra de deltakende aktørene bestående av personer med ulik fagkompetanse som er relevant for anskaffelsen.
Behovskartlegging
Prosjektgruppen jobber bredt med å kartlegge behov og med å utvikle nye tjenestereiser som skal ligge til grunn for den nye tjenesten.
Dialog med markedet
Kommunene har gjennomført enkel markedsdialog med aktuelle leverandører.
Anskaffelse
Kommunene har på bakgrunn av ulike beregninger og vurderinger om framdrift valgt å kjøre begrenset konkurranse under nasjonal terskelverdi. Etter dialog med flere aktuelle leverandører ble til slutt 3 leverandører invitert til å levere et tilbud.
Etter en grundig gjennomgang av tilbudene ble det til slutt Dignio som vant konkurransen om å levere løsning til kommunene.