Brukervennlig applikasjon for tungbillading: finne ledig lader, reservere ladetid, betale
Som del av nasjonal ladestrategi skal Statens vegvesen i samarbeid med markedsaktørene initiere utvikling av en brukervennlig felles app for lading av tunge kjøretøyer.
Målet er at det skal være enkelt for fører av tunge kjøretøy, og for transportbedrifter, å finne ledig ladestasjon underveis, ev. reservere ladetid, og å gjennomføre ladingen.
Aktører
Om anskaffelsen
Statens vegvesen skal bidra til å nå målene i Nasjonal transportplan om nullutslippsandeler for nysalg av kjøretøy og nasjonale mål om utslippsreduksjon av klimagasser fra veitrafikk.
Regjeringen vil gjennom nasjonal ladestrategi legge til rette for et godt utbygd ladetilbud langs veiene som er enkelt å bruke. Som del av nasjonal ladestrategi skal Statens vegvesen i samarbeid med markedsaktørene initiere utvikling av en brukervennlig felles app for lading av tunge kjøretøyer. Løsningen kan inkludere navigasjon og booking til ledig ladestasjon og eventuelt betalingsløsning.
Målet er at det skal være enkelt for fører av tunge kjøretøy, og for transportbedrifter, å finne ledig ladestasjon underveis, ev. reservere ladetid, og å gjennomføre ladingen. Dette kan bidra til bedre utnyttelse av ladestasjoner som etableres for tunge kjøretøy.
Problembeskrivelse
Hvor er vi i dag og hvilke utfordringer har vi? I Norge er det foreløpig få tunge elektriske kjøretøy. Av totalt 66 275 lastebiler i Norge var vel 1.000 elektriske i desember 2023 (https://www.tilnull.no). Men flere har tunge elektriske kjøretøy i bestilling.
Det er få offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tunge kjøretøy enda, men det er flere ladestasjoner under etablering langs riksvei, i hovedsak i Sør-Norge (se Setter fart på elektrifiseringen av tunge kjøretøy | Enova (ntb.no)). Med få kjøretøy og få ladere kan det være langt til neste hurtiglader, nærmeste hurtiglader kan tilhøre en annen aktør enn den din bedrift har avtale med, eller laderen kan være opptatt.
Erfaringer fra elbiler (personbiler) er at de ulike ladeselskapene tilbyr egne apper og ulike betalingsløsninger. Ulike brikker, apper, samarbeidsavtaler, prismodeller osv. gjør det uoversiktlig å finne alle tilgjengelige ladere, velge lader og ladeoperatør. Ved stor utfart har det forekommet ladekø, uten at bilfører har oversikt over hvor det er ladekø eller gode alternativer for den enkelte. Elbilforeningens årlige undersøkelser[1] viser også at elbilførere relativt ofte opplever at ladeautomatene ikke fungerer, eller at de ikke får til å benytte dem.
Miljødirektoratet og Statens vegvesen anbefaler at målet er 100 % nullutslipp for nysalg av lastebiler innen 2030. For at det skal være enkelt å ta i bruk elektriske lastebil er det viktig å kunne gjennomføre lading uten unødvendig tidsbruk og praktiske utfordringer, og at det kan gjennomføres enten mens man har pause eller på et egnet sted som en del av logistikkoppdragene.
Flere elbilister opplever at hurtigladeren ikke virker – Norsk elbilforening
Mål
En av oppfølgingspunktene for Statens vegvesen i nasjonal ladestrategi er å: «initiere utviklingen av en brukervennlig felles app for navigasjon, booking og eventuell betalingsløsning for tunge kjøretøyer, i samarbeid med markedsaktørene».
Samfunnsmål: Bidra til rask innfasing av elektriske tunge kjøretøy (iht. mål i NTP)
Effektmål:
- Bidra til at det oppleves enkelt og effektivt å lade tunge elektriske kjøretøy, for tungbilfører og for transportbedriften (ved å tilby en felles brukervennlig løsning for å finne nærmeste ledige ladestasjon, ev. reservere tid, betale)
- Bidra til god nytte av investeringer gjennom god utnyttelse av ladestasjoner for tunge kjøretøy over døgnet og året (ved å gi førere oversikt over ledige plasser og mulighet til å booke tid)
En brukervennlig løsning for navigasjon, booking og betaling vil forenkle hverdagen for de som kjører tunge kjøretøy. Den reduserer stress og usikkerhet som stjeler oppmerksomhet og energi, og slik sett bidra til bedre trafikksikkerhet. En bookingløsning kan bidra til bedre utnyttelse av ladepunktene, som vil medføre mindre utbyggingsbehov og noe mindre beslag av areal
Behov
Behovskartlegging
Det har vært gjennomført flere kartlegginger fra ulike aktører knyttet til utfordringsbildet som Statens vegvesen har fått tilgang til. Basert på de kartleggingene, ønsker de ytterligere å belyse behovet og utfordringene knyttet til underveislading for både transportørene og ladeoperatørene. Kartleggingen skal belyse behovet og utfordringer knyttet til å finne ledig lader, reservere ladetid og betale for ladingen. De ønsker å dekke så mange ulike situasjoner som mulig.
Brukere (tungbilførere/transportbedrifter), og ladeoperatører/ programvare-leverandører bes å svare på undersøkelsen for å få et så nyansert bilde på situasjonen og behovet som mulig.
Lenker til behovskartleggingen:
Spørsmål til transportbedrifter og tungbilførere
Spørsmål til ladeoperatører og programvareleverandører
Frist for å svare er innen 20. februar 2024
Basert på behovskartleggingen vil Statens vegvesen tilpasse hva de ønsker innspill på fra markedet. Informasjonen som kommer fram, vil være grunnlag for nye spørsmål og utdyping av spørsmålene i dialogkonferansen.
Oppsummering fra behovskartleggingen ligger inne i presentasjonen fra dialogkonferansen
Dialog
Utfordringsbildet og innsikten fra behovskartleggingen presenteres på dialogkonferansen. Neste trinn vil være å få ideer og innspill fra markedsaktørene på hvordan målsettingene kan innfris, både når det gjelder tekniske løsninger, eierskap og forretningsmodeller for å få en løsning som varer over tid og oppdateres i takt med utviklingen.
Etter dialogkonferansen inviteres markedsaktørene til å gi skriftlige innspill på løsninger og det vil gis mulighet til å presentere de i én til én-møter med Statens vegvesen.
- Leverandører inviteres til å sende inn kortfattede innspill med vekt på løsninger (maks 4 A4-sider), innen 22. mars 2024, til. livovs@vegvesen.no.
- Leverandører inviteres til å melde seg på en-til-en-møter (som gjennomføres 8. og 9. april), frist for påmelding innen 22. mars 2024, til: livovs@vegvesen.no
- TILBUD OM MATCHMAKING: Fristen for å registrere seg (for de som ønsker): FREDAG 22. MARS KL.15.00. MATCHMAKING: https://forms.office.com/e/G8gZCnFFK2
Matchmaking- tjenesten er utviklet for leverandører og kompetansemiljøer som søker sammen i konsortium. Formålet er at du som leverandør skal få informasjon om potensielle kompetansepartnere og informere om hvilken kompetanse du kan bidra med i et konsortium. Statens vegvesen har ingen rolle eller ansvar for etableringen av konsortium ut over å gjøre den tilgjengelig for potensielle tilbydere.
Se også veiledende kunngjøring på DOFFIN: https://www.doffin.no/notices/2024-101293