Analyseverktøy for bærekraftig vareleveranse
Kommunene har et dårlig og usikkert datagrunnlag for transport- og logistikk knyttet til varene som leveres til kommunene. Dette gjør det vanskelig å vite effekten av tiltak knyttet til transport- og utslippsreduksjon, og tiltakene fremstår som lite målrettede. Mangel på data gjør det derfor vanskelig å vite hvilke tiltak man kan iverksette for å redusere transport og utslipp annet enn å stille krav til utslippsfrie kjøretøy. Om varene faktisk leveres med nullutslippskjøretøy hver gang, blir igjen ressurskrevende å kontrollere.
Aktører
Om anskaffelsen
Kommuner, leverandører og transportører anvender mange forskjellige systemer som ikke er kompatible når det kommer til overføring og sammenligning av data på tvers. Analyseverktøyene i dag krever mye manuelt arbeid for å sammenstille data, og er derfor avhengige av at den eksterne leverandøren aktivt legger data inn i analyseverktøyet for kommunen og dens vareleverandør.
I tillegg krever det en tilpasning til kommunens behov og systemer, samt en implementeringsprosess til hver leverandør/transportør kommunen vil ha data fra. Dette gjør at eksisterende analyseverktøy er svært ressurskrevende og dermed dyre i drift. I tillegg til å være ressurskrevende vil den manuelle behandlingen av data i dag øke risikoen for feilrapportering fra både kommunen, leverandørene, transportørene og ekstern leverandørs side.
Prosess
Behov
Kommunene har behov for et analyseverktøy som gir de gode datagrunnlag for å sikre at de kan redusere transport og utslipp i sine vareleveranser.
Markedsdialog
Det ble gjennomført markedsdialog i januar 2024. På bakgrunn av denne jobbes det nå med å utarbeide et konkurransedokument.