StartOff – Samordnet ledelse for en god oppvekst
Alle barn og unge i Norge har rett til en trygg og god oppvekst. For å innfri denne retten må de ulike tjenestene i oppvekstsektoren både fungere godt hver for seg, og samordnet. Ledere på ulike nivåer spiller en nøkkelrolle i å samordne tjenestene i oppvekstsektoren for å sikre at barn og unge får den støtten de trenger. I dette StartOff-prosjektet ønsker vi en løsning som kan støtte ledere i å samordne aktiviteten og tilrettelegge for samarbeid.
Aktører
Om anskaffelsen
Noen barn og unge, og deres familier, har en livssituasjon med utfordringer som er mer komplekse og sammensatte. Dette kan være knyttet til utfordringer hos barnet eller ungdommen selv, for eksempel i form av dårlig psykisk helse, funksjonsnedsettelser eller lære – eller atferdsvansker. Det kan være utfordringer i eller for familien, som dårlig helse, rusproblemer, omsorgssvikt og vanskelig økonomi. I mange tilfeller virker de ulike årsakene sammen. For å møte komplekse utfordringer må de ulike tjenestene fungere godt sammen. Problemet er at det ofte oppstår glippsoner i overgangen mellom tjenestene, innsatsen fra de ulike tjenestene iverksettes ofte fragmentert og ukoordinert. En helhetlig innsats krever at ulike tjenester kan se og sette inn sin innsats som del av en større helhet, hvor tiltakene fungerer godt sammen. De ulike tjenestene er imidlertid organisert i ulike sektorer, med hver sine styringslinjer, føringer, mandater og budsjetter. I tillegg er det bemannet av fagfolk fra ulike fagtradisjoner, med ulik terminologi, ulike perspektiver og ofte også ulik kultur.
Ledere på ulike nivåer spiller en nøkkelrolle i å samordne tjenestene i oppvekstsektoren for å sikre at barn og unge får den støtten de trenger.
På nasjonalt nivå er det gjort endringer i lovverket for flere sektorer slik at de juridiske rammene bedre understøtter samordning i kommunene. Dette omfatter bl.a. en samordningsplikt for kommunen og rett til barnekoordinator jf. nasjonal veileder om samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier. Det finnes en rekke andre nasjonale veiledere og tilgjengelige samhandlingsverktøy på dette området, eks BTI-modellen (bedre tverrfaglig innsats). Men utfordringer er at det ofte ikke blir en varig praksisendring. Vi mener at det å styrke tversektoriell ledelse vi være et sentralt grep for å sikre en varig samordnet praksis. Hvordan kan vi støtte ledere i å identifisere og legge til rette for en mer helhetlig tilnærming og forvaltning der det kreves? Kan man lage et verktøy som støtter ledere i kommunen i å samhandle, i å utvikle felles forståelse og mål, i å utveksle informasjon og erfaringer?
Les mer om denne StartOff-konkurransen her.
Prosess
Foreslå offentlige utfordringer som bør løses
Alle StartOff-prosjekter startet med en offentlig innkjøper som sender inn en prosjektskisse som beskriver den utfordringen de ønsker at oppstartselskapene løser.
Kunngjøre utfordringen
Oppdraget kunngjøres på Doffin med et konkurransegrunnlag og en behovsbeskrivelse. Utlysningen distribueres i sosiale medier og direkte mot oppstartsmiljøer. DFØ står for konkurransegjennomføringen.
Leverandørene sender inn sine idéskisser
Alle som ønsker det kan levere sine forslag og inntil seks leverandører inviteres til forhandlinger.
Utforske alternativer (tre uker)
Tre leverandører får tilbud om å videreutvikle sine forslag i dialog med oppdragsgiver over tre uker. Leverandører som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Én leverandør blir valgt til å utvikle løsningen
Etter tre uker presenteres forslagene for oppdragsgiver og én leverandør får ytterligere 15 uker til å lage en minimumsløsning (MVP = Minimal Viable Solution. Leverandøren som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Demonstrere resultat
Etter 15 uker presenterer leverandøren sin løsning for oppdragsgiver. Veien videre avhenger av hvor anskaffelsesklar løsningen på dette tidspunktet. Leverandøren får også en anledning til å demonstrere resultatet overfor offentlige innkjøpere, utviklingsaktører og potensielle investorer. Målet for alle StartOff prosjekter er at den offentlige innkjøperen skal kjøpe løsningen i etterkant og med det bli en viktig første kunde som kan utgjøre grunnlaget for videre salg og næringsvekst.