Fremtidens hurtigbåter
Hurtigbåter er en viktig del av samferdselstilbudet i Norge, og totalt 200 hurtigbåter er i drift. Av all kollektivtrafikk er hurtigbåt det som forurenser mest: En hurtigbåt forurenser ni ganger mer enn personbiler og fire ganger mer enn fly per transportkilometer. For å løse denne utfordringen har fylkeskommunene i Trøndelag, Vestland, Nordland, Troms og Finnmark inngått et samarbeidsprosjekt om fremtidens hurtigbåt. Prosjektet er delt inn i to utviklingsløp: energieffektivt design og hydrogendrevet design.
Dokumenter (1)
Resultater
Om anskaffelsen
Da Trøndelag fylkeskommune skulle ut med nye hurtigbåtanbud ønsket de i forkant å bidra til utvikling av utslippsfrie løsninger. Hurtigbåtene sørger for en betydelig andel av det totale CO2-utslippet langs kysten, og mer miljøvennlige løsninger vil bidra til å nå miljømål fylkeskommunene har satt seg. I dag benyttes utelukkende diesel som energibærer i hurtigbåter med fartsområde fra 25-40 knop og båtene har primært planende eller skjærende skrog og er bygget i aluminium eller karbonfiber.
Se innslag fra NRK Midt-nytt den 29. mai fra dialogkonferansen og tilhørende veiledende kunngjøring på Doffin.
Etter initiativet fra Trøndelag har flere fylkeskommuner med hurtigbåtsamband gått sammen om utviklingen for å øke etterspørselen etter bedre miljøløsninger på hurtigbåter.
Prosjektet «Fremtidens hurtigbåt» har som mål å lede an i utviklingen av morgendagens løsninger innenfor persontransport på sjø, gjennom å utvikle nullutslippsløsninger for hurtigbåter som minimum oppfyller dagens krav til både fart, komfort og sikkerhet. Hvis markedet kan utvikle og levere komplett enhet for nullutslipps hurtigbåt ønsker fylkeskommunene å stille krav om dette i kommende kontrakter.
Det er hittil lyst ut to konkurranser i prosjektet; en før-kommersiell anskaffelse innenfor energieffektivt design og en konkurransepreget dialog knyttet til hydrogen som energibærer.
Energieffektivt design (Se kunngjøring på Doffin)
- Målsetting: utvikle en nullutslippsløsning for hurtigbåt med 30 % lavere energiforbruk målt mot dagens referansefartøy
- Seks leverandører ble invitert til å signere FoU-kontrakter på senhøsten 2021, og fire leverandører ble med videre i fase 2.
- Designforslagene for energieffektive hurtigbåter ble verifisert gjennom blant annet modelltester og analyser. Samtlige leverandører oppnådde målsettingen om minst 30 % forbedring i energieffektiviteten og ble invitert med inn i tredje og avsluttende fase hvor designprosessen sluttføres og frem til et stadium hvor kravspesifikasjon var utarbeidet, hovedtegninger godkjent og byggepris innhentet.
- Pr, mai 2023, stod prosjektet igjen med fire svært spennende og ulike konsepter som viser at det er mulig å oppnå nullutslippsløsninger på hurtigbåt med store reduksjoner i energiforbruket, høy fart og god rekkevidde ved bruk av effekt-, skrog- og propulsjonsteknologier på nyskapende måter. Resultatene har gitt prosjektet et godt grunnlag for å påbegynne neste fase i arbeidet, som er forberedelsen av en anskaffelse av et energieffektivt pilotfartøy
Hydrogen som energibærer (Se kunngjøring på Doffin)
- Konkurransen rettet seg mot verftsnæringen og inntil tre leverandører ble invitert videre til dialogfasen som pågår i om lag 10 måneder.
- Etter endt dialogfase vil det utarbeides endelige kravspesifikasjoner og kontraktskrav basert på dialogen med næringen og gjenværende deltakerne inviteres til å levere tilbud i tråd med disse kravene.
- Det overordnede målet med konkurransen er å utvikle, sikkerhetsgodkjenne og demonstrere hydrogendrevne hurtigbåter.
De samarbeidende fylkeskommunene har startet prosessen med å etablere et felles eierselskap som skal drive prosjektet videre til bygging av fartøy. Eierselskapet etableres som et aksjeselskap, som mest sannsynlig kontraktspart i kommende byggekontrakter.
Næringsutvikling
Muligheten for å styrke næringsutvikling er en viktig motivasjonsfaktor for fylkeskommunene. Den maritime næringen i Norge har sterke teknologiske næringsklynger som er blant de fremste i verden. Utviklingen av maritim teknologi og verftsindustri er sentrale aktører i Norge, og all kunnskap som bygges opp i dette prosjektet vil kunne åpne nye markedsmuligheter og selges videre. Omstillingen til et nullutslippssamfunn krever også en endring i produksjon og lagring av energi.
Prosess
Behov
Trøndelag fylkeskommune har som mål å redusere utslippene i fylket med 40 % innen 2030 og innad i egen virksomhet med 50 %. Som en konsekvens av dette er energiforbruk og energibærere blitt en viktig del av alle anbud og nye anskaffelser. 85 % av utslippene fra egen virksomhet kommer fra samferdselstilbudet. For å redusere dette er det derfor satt et stort fokus på å endre energibærerne for kollektiv og ferjetilbud. Løsningene skal som minimum oppfylle dagens krav til både fart, komfort og sikkerhet.
Dialog
Formålet med markedsdialogen var å få innspill fra leverandørene på hvordan fylkeskommunene kunne få dekket behovene for miljøvennlige energikilder til fremtidens hurtigbåter. På bakgrunn av den åpne dialogfasen ble leverandørene invitert til å komme med ideer og forslag til hvordan behovene kan løses best mulig. Målet var å få best mulig kunnskap om mulighetsrommet og alternative løsninger som finnes i markedet. Det ble invitert til påfølgende 1:1-møter i ukene etter dialogkonferansen i 2017.
Samarbeid
Med bakgrunn i felles behov ble Fremtidens hurtigbåt etablert som et samarbeidsprosjekt mellom de fire fylkeskommunene Vestland, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark. Prosjektet har som mål å lede an i utviklingen av morgendagens løsninger innenfor persontransport på sjø og å utvikle nullutslippsløsninger for hurtigbåter.
Utvikling
Det er så langt i prosjektet lyst ut to konkurranser på utviklingsløp i Fremtidens hurtigbåt-prosjektet; en før-kommersiell anskaffelse innenfor energieffektivt design og en konkurransepreget dialog knyttet til hydrogen som energibærer.
Her utvikler fylkeskommunene sammen med ulike leverandørkonsortier løsninger med et bestemt mål i aktivt samarbeid med rederier, verft, tekniske leverandører, FOU miljøer og offentlige aktører m.fl.
Kravene til Fremtidens hurtigbåt – energieffektivt design
Båtene skal kunne frakte 150-180 passasjerer, klare en toppfart på 40 knop og ha en rekkevidde på 40-80 nautiske mil uten lading eller batteribytte. Sammenlignet med dagens hurtigbåt, vil fremtidens hurtigbåt gå betydelig raskere (omtrent 10 knop mer), og rekkevidden vil være nok til å dekke de rutene som i dag tar opp til to timer.
Kravene til Fremtidens hurtigbåt – hydrogendrift
Fartøyet skal ha en minimum utslippsfri rekkevidde på 160 nm der den primære energibæreren skal være hydrogen. For å ha dekning for dette forutsettes det at det skal være 20 % restkapasitet i systemet etter oppnådde 160 nm. Med begrepet «utslippsfri» menes det at hurtigbåten ikke skal ha noen direkte utslipp til klima og miljø, og at alle energibærere som hurtigbåten bruker kan produseres uten utslipp. For hydrogen forutsettes det derfor at det benyttes brenselcelleteknologi. Det er ikke lagt noen føringer på om hurtigbåten skal benytte flytende eller komprimert hydrogen, og de interesserte verftene står fritt til å designe sitt system.
Aktuelt om anskaffelsen
-
Nasjonal transportplan 2025 – 2030: Veien mot en bærekraftig fremtid
-
Hydrogendrevne hurtigbåter: når kommer de?
-
Leverandørutviklingsprogrammet har bidratt til verdensnyhet
-
Utvikling av utslippsfrie hurtigbåter i gang
-
Invitasjon til før-kommersiell utvikling av nullutslipps hurtigbåter er kunngjort
-
Etablerer fabrikk i Trondheim fordi fylkeskommunen etterspør miljøvennlige ferger og hurtigbåter
-
Starten for nye energikilder til hurtigbåter