StartOff – Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
Målet om utfasing av fossil energi samt tilrettelegging for næringsutvikling legger et stort press på strømnettet. For å møte etterspørselen trengs nytt nett, raskere. Det koster å bygge nytt strømnett, og det er i hovedsak kundene som betaler gjennom nettleien. For å holde kostnadene nede, samt finne robuste løsninger, trengs bedre beslutningsgrunnlag. Lnett har mye data, men mangler automatiserte løsninger for å bruke disse til å bygge et nett som hensyntar både kapasitetsbehov, kostnader natur- og miljøaspekter.
Aktører
Dokumenter (4)
- Konkurranseregler StartOff - Lnett - Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
- Vedlegg 1 - Behovsbeskrivelse - Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
- Vedlegg 2 - Mal for idéskisse - Lnett - Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
- Vedlegg 3 - StartOffs forsknings- og utviklingskontrakt - Lnett
Om anskaffelsen
Lnett og Lyse har fått sirkulærmidler gjennom StartOff for å stimulere leverandørmarkedet til å utvikle nye IT-verktøy for å dekke dette behovet.
– Vi har mye data, men trenger intelligente løsninger som kan gjøre gode analyser av dataene i forhold til strømnettet, kapasitetsbehovene og miljø. Vi ønsker intelligente løsninger som vurderer mange alternativer og finner de beste, forteller Sigve Hamran, leder IT og informasjonsstyring i Lnett.
Løsningen må kunne:
- Systematisere store mengder data fra ulike kilder
- Analysere mange alternative nettløsninger
- Være fleksibel nok til å kunne tas i bruk av andre
Prosess
Foreslå offentlige utfordringer som bør løses
Alle prosjekter startet med en henvendelse rettet mot offentlige innkjøpere som sender inn en prosjektskisse som beskriver den utfordringen de ønsker at oppstartselskapene løser.
Kunngjøre utfordringen
Oppdraget kunngjøres på Doffin med et konkurransegrunnlag og en behovsbeskrivelse. Utlysningen distribueres i sosiale medier og direkte mot oppstartsmiljøer
Sende inn idéskisse
Alle som ønsker det kan levere sine forslag og inntil seks leverandører inviteres til forhandlinger.
Utforske alternativer
Tre leverandører får tilbud om å videreutvikle sine forslag i dialog med oppdragsgiver over tre uker. Leverandører som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen
Utvikle løsningen
Etter tre uker presenteres forslagene for oppdragsgiver og én leverandør får ytterligere 15 uker til å lage en minimumsløsning (MVP = Minimal Viable Solution). Leverandøren som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Demonstrere resultatet
Etter 15 uker presenterer leverandøren sin løsning for oppdragsgiver. Veien videre avhenger av hvor anskaffelsesklar løsningen på dette tidspunktet. Leverandøren får også en anledning til å demonstrere resultatet overfor offentlige innkjøpere, utviklingsaktører og potensielle investorer. Målet for alle StartOff prosjekter er at den offentlige innkjøperen skal kjøpe løsningen i etterkant og med det bli en viktig første kunde som kan utgjøre grunnlaget for videre salg og næringsvekst.