DIALOG som utviklingsverktøy
Over 70 ansatte fra 15 forskjellige kommuner i Telemark og Vestfold gikk spent inn i dialogen med de 30 leverandørene som deltok på dialogkonferansen vedr. anskaffelse av digitale, mobile trygghetsalarmer på Ibsenhuset i Skien i går. Etter endt dialog både på leverandørtorg og i workshop - hadde kommuner og leverandører fått nyttige innspill til videre arbeid. Kommunene i forhold til videre prosess i anskaffelsen og leverandørene i forhold til videreutvikling av sine produkter og løsninger. - Det å virkelig få "dukke ned" i problemstillingene og ha tid til å diskutere mulighetsrommet sammen var meget nyttig, uttalte en av leverandørene.
Over 70 ansatte fra 15 forskjellige kommuner i Telemark og Vestfold gikk spent inn i dialogen med de 30 leverandørene som deltok på dialogkonferansen vedr. anskaffelse av digitale, mobile trygghetsalarmer på Ibsenhuset i Skien i går. Etter endt dialog både på leverandørtorg og i workshop – hadde kommuner og leverandører fått nyttige innspill til videre arbeid. Kommunene i forhold til videre prosess i anskaffelsen og leverandørene i forhold til videreutvikling av sine produkter og løsninger. – Det å virkelig få «dukke ned» i problemstillingene og ha tid til å diskutere mulighetsrommet sammen var meget nyttig, uttalte en av leverandørene.
Introduksjon til dialogen
Skien kommune er i gang med en fellesanskaffelse av trygghetsskapende løsninger som kommuner i Telemark og Vestfold allerede har/eller kan slutte seg til.
Skien kommune har tidligere arrangert et verksted for å kartlegge behov og funksjoner knyttet til bruk av trygghetsalarmer i kommunene. Resultatene fra behovskartleggingen dannet grunnlaget for dialogen på konferansen.
Etter å ha fått presentert litt om innovative anskaffelser, behovene og bakgrunnen for anskaffelsen fra scenen bar det rett ut i dialogaktiviteter.
Organisert rundtur for faggrupper på leverandørtorget
Deltagerne fra kommunene var i første seanse delt inn i rene fag-/kompetansegrupper (IT, helse, serviceteknikere) som sammen gikk og besøkte standsene på leverandørtorget. Hensikten var at representanter fra de ulike fagområdene i kommunene skulle få innsikt i ulike produkter som allerede finnes i markedet og evt. få innspill til idéer til potensielle, innovative løsninger. I tillegg til å få presentert og bli kjent med produktene, fikk de muligheten til å få svar på spørsmål knyttet til sitt fagområde/funksjon.
– Dette var fint å bli bedre kjent med hva som eksiterer i markedet i dag, og få mulighet til virkelig å få «gravd» i de ulike produktene/løsningene i forhold til eget fagområde, sa en deltager fra en av Telemarkskommunene.
Diskusjonsverksted – VINN/VINN
På verkstedet etter lunsj – som var den andre seansen i dialogen – ble 4 ulike brukerreiser tilknyttet digitale trygghetsalarmer visualisert med bordduker. Deltagerne var delt inn i grupper på tvers av roller og fag-kompetanse – med en god blanding av leverandører og kommuner. Her fikk de komme med innspill/idéer og drøfte konkrete, kartlagte utfordringer i brukerreisene. Her kom det mange innspill til både mulighetsrommet i denne anskaffelsen – og ikke minst potensiale for videre utvikling.
-Sånne dialogseanser er VINN/VINN for begge parter, oppsummerte en av gruppedeltagerne – som ble etterfulgt av mange bifallende nikk.
Engasjementet var det ingenting å si på!
Veien videre
I etterkant av dialogkonferansen vil alle innspill fra dialogen – både fra leverandørtoget og verkstedet – bli oppsummert og deles på den veiledende kunngjøringen på DOFFIN
Videre vei i anskaffelsesprosessen blir innspill fra leverandørene og påmelding til 1 til 1 møter – med frist 13.september 2017
I tillegg inviteres alle kommunene i Telemark og Vestfold til:
- Fagdag for velsferdsteknologi på Ibsenhuset 26.september 2017
- Status tekniske anbefalinger v/Direktoratet for e-helse 30.oktober 2017