Bærum satser på nye verktøy for innovative anskaffelser
Bærum er en kommune som gjør mange spennende anskaffelser , både innovasjonsvennlige - og anskaffelser av av innovasjon.
Selv om de gjør mye bra mener de det er potensialet for å videreutvikle innovative anskaffelser som et enda sterkere strategisk verktøy i hele kommunen.
Bærum er en kommune som gjør mange spennende anskaffelser , både innovasjonsvennlige – og anskaffelser av av innovasjon.
Selv om de gjør mye bra mener de det er potensialet for å videreutvikle innovative anskaffelser som et enda sterkere strategisk verktøy i hele kommunen.
Nye verktøy
I samarbeid med LUP har kommunen startet et opplæringsløp , to webinar er gjennomført så langt i vår med god tverrfaglig deltakelse. På dagsorden har kompetansebygging og erfaringsutveksling på tvers vært tema.
I siste webinar ble kommunen presentert for det første av programmets 4 nye verktøy for innovative anskaffelse, verktøyene synliggjør hvilke aktiviteter, vurderinger og beslutninger som bør gjøres for å øke kvaliteten på anskaffelsesprosessen og øke sjansen for å lykkes med anskaffelsen og måloppnåelse.
Verktøyene er ment som hjelp i planlegging og gjennomføring av en innovativ anskaffelse med følgende tema:
- verktøy for oppstart av en innovativ anskaffelse
- verktøy for utarbeidelse av behovsbeskrivelse og planlegging av behovsarbeidet
- verktøy for ledelsesforankring av en innovativ anskaffelse
- verktøy for planlegging og gjennomføring av tidlig markedsdialog,
Samhandling på tvers
Samhandling på tvers er viktig for å løfte «hele kommunen» på dette området. Her har kommunen potensiale til utvikling, det blir viktig at vi lærer av hverandre, løfter opp suksessfaktorer og bygger kompetanse, sier Heidi E. Rygg . I Bærum er vi tydelige på at innovative anskaffelser er langt mer enn en anskaffelse. Det handler om prosesser som skal støtte opp om, og bidra til utvikling i kommunens tjenester og produkter. Suksessfaktoren for å lykkes ligger i konsept- og planleggingsfasen. Tenke nytt, gjøre ting annerledes, utforske behovet bredere, osv. Det er ingen fasit på hvordan dette skal gjøres, men kompetanse på ulike metoder/verktøy for rotårsaksanalyser og behovsanalyser er viktig. Her ligger mulighetene til økt samhandling. I webinarene bygger vi relasjoner og legger til rette for erfaringsutveksling på tvers i kommunen avslutter Heidi.
Oppstartsverktøyet er et nyttig verktøy for involvering og refleksjon om målene med anskaffelsen – Hvorfor gjør vi dette? – Hva ønsker vi å oppnå? – Hvordan gjør vi det? Sier Heidi E. Rygg Tjenesteleder Anskaffelsesenheten
Ønsker du mer info om hvordan du kan ta det i bruk verktøyet i din virksomhet ta kontakt med oss i LUP. Verktøyene lanseres til høsten.