Trones barneskole
Dagens barneskole på Trones i Sandnes kommune er for liten og byggene er ikke i tråd med dagens krav til undervisningslokaler. I forbindelse med reguleringsarbeidet ble det klart at tre av de eldste byggene er verneverdige.
Skal kommunen bygge nytt eller bevare? Politikerne har besluttet at Trones prosjektet skal gjennomføres som en innovativ anskaffelse. Prosessen er i gang.
Aktører
Om anskaffelsen
Ta kontakt på kjersti.granaasen@lup.no for å melde din interesse.
Prosess
Prosesstart
I forbindelse med reguleringsarbeidet ble det klart at tre av de eldste byggene er verneverdige. Totalrenovering av verneverdige bygg har imidlertid konsekvenser i form av kostnader og funksjonalitet.
Spørsmålet om rivning eller bevaring av de eldste skolebyggene på Trones ble derfor lagt fram til politisk behandling i henhold til gjeldende reglement for investeringer.
Rapport Konseptvalgutredning for Trones skole, fulgte saken som informasjons- og beslutningsgrunnlag for politikerne. I tillegg fulgte stedsanalyse og mulighetsstudier, saken til politisk behandling. Alle dokumentene er lagt ved i invitasjon til markedsdialog.
I den politiske behandlingen ble det ikke tatt et konseptvalg mellom nybygg eller bevaring. Det var et politisk ønske om å unngå føringer som kan begrense en anskaffelsesprosess. Det ble besluttet at Trones skole prosjektet skulle gjennomføres som en innovativ anskaffelse.
NB! Mulighetsstudiene er illustrasjonsprosjekt for reguleringsplan. De viser derfor planlagt maksimal utnyttelse innenfor eiendommen med 35 klasser. Når reguleringsplanen er vedtatt, må det utarbeides et nytt forprosjekt for en skole med 28 klasser.
Behov
Dagens barneskole på Trones er for liten og byggene er ikke i tråd med dagens krav til undervisningslokaler.
Trones reguleres for B35 skole, forsterket avdeling til 30 elever og stor flerbrukshall. Forsterket avdeling skal være integrert i den ordinære skolen. Kunstgressbane skal også hensyntas. Det skal i reguleringsarbeidet hensyntas at utomhusarealet har varierte muligheter for lek og aktivitet. Sambruk av skolebygget for fritidsaktiviteter som skolekorps, musikkinstruksjon alene eller i gruppe mm utenom skoletiden må integreres.
Rapport Konseptvalgutredning for Trones skole, fulgte saken som informasjons- og beslutningsgrunnlag for politikerne. I tillegg fulgte stedsanalyse og mulighetsstudier, saken til politisk behandling.
Det er vedtatt at selv om det reguleres for B35 (barneskole med 35 klasser), skal Trones skole i denne omgang, bygges for B28 (barneskole med 28 klasser).
Dialogkonferanse
Sandnes kommune inviterer til markedsdialog med potensielle leverandører og fagfolk som forberedelse til en framtidig anskaffelse. Hensikten med dialogen er å presentere utfordringer og behov, få innspill og idéer til mulige løsninger og få informasjon fra leverandører om hva som vil påvirke konkurransen.
I dialogen ønsker kommunen at leverandørene deler deres kunnskap om de mulighetene som finnes og forbereder seg så godt som mulig i sammenheng med spørsmålene i invitasjonen «hva vi ønsker dialog om?».
I første omgang vil informasjon og innsikt fra markedsdialogen brukes til å uforme et kunnskapsgrunnlag for politisk beslutning. I neste fase er planen å bruke informasjonen til å utforme et konkurransegrunnlag som åpner for mulighetene.
Det er mulig at det vil bli flere markedsdialoger senere i prosessen.
Dialogkonferanse: Trones Barneskole – Innovative anskaffelser
ZIP fil for konseptutvalgutredning med vedlegg
Opptak fra markedsdialogen 25. juni 2024 av Sandnes kommunes behov.
Videre markedsdialog
Med bakgrunn av innspill og ønsker fra dialog med leverandørene vil Sandnes kommune å gjennomføre en -til-en møter over sommeren/tidlig høst 2024.
Påmelding til 1 til 1 møter gjøres ved å sende en epost til stein-are.walstad@sandnes.kommune.no