Energiforsyning i felt – StartOff-konkurranse
Forsvaret har et komplekst og økende behov for energi i feltoperasjoner, med mange ulike enheter som har hver sine strømforsyningsløsninger. Forsvarets forskningsinstitutt utfordrer nå markedet til å foreslå og demonstrere en ny løsning som reduserer behovet for å håndtere mange ulike strømforsyningsløsninger. I tillegg til funksjonalitet som sikkerhet, robusthet og miljøkrav viktige aspekter for FFI og Forsvaret.
Om anskaffelsen
Frist for å send inn idéskisse
20. august, kl. 12:00
Om behovet
Svært ofte benytter ulike systemer og utstyr i Forsvaret egne løsninger for energiforsyning. Dette kan være utstyr som batterier, ladere, kabler, plugger og strømadaptere, og det er en utfordring at man må bære med seg mye ulikt tilbehør for å forsyne feltutstyret med energi, som igjen betyr at utstyret tar mer plass, veier mer, at det slites og må forvaltes.
En annen utfordring når Forsvaret bruker flere ulike systemer og mye forskjellig utstyr, er at enhetene ofte kommuniserer dårlig med hverandre. Dermed oppnås det ikke nødvendigvis total oversikt over samlede energidata, som energiforbruk og tilgjengelig kapasitet. Det er også utfordrende å fjernstyre og overvåke energiløsningene til ulikt utstyr effektivt i ett system.
Det overordnede målet med konkurransen er å utvikle en fungerende enhet som løser de nevnte utfordringene. En slik enhet kan bidra til å vise om Forsvaret kan oppnå:
– et fleksibelt energisystem i felt som knytter ulike komponenter sammen.
– et effektivt energisystem med lavt energitap og lang driftstid.
– et smidig oppsett som reduserer antall komponenter ved bruk og forvaltning.
– et fjernstyrt system som bidrar til kontroll, driftsoptimalisering og økt ytelse.
Les mer om behovet i «Vedlegg 1: Behovsbeskrivelsen«.
Informasjonsmøte
Dersom du ikke fikk med deg informasjonsmøte som ble avholdt 13. august kan du laste ned foilsettet som ble brukt i møtet her.
Hvordan delta i konkurransen?
Last ned «Vedlegg 3: Mal for idéskisse», fyll den ut og send den inn:
StartOff-konkurranse
StartOff-prosessen er en rask og smidig utviklingsprosess der leverandører konkurrerer om utviklingsmidler i to faser. Sluttproduktet fra dette utviklingsløpet er en minimumsløsning (MVP). Når prosessen er avsluttet finnes det flere mulige veier videre, som for eksmempel konkurranseutsatt anskaffelse eller videreutvikling av løsningen.
Prosess
Foreslå offentlige utfordringer som bør løses
Konkurransen startet med en offentlig innkjøper som sender inn en prosjektskisse som beskriver den utfordringen de ønsker at oppstartselskapene løser.
Kunngjøre utfordringen
Oppdraget kunngjøres på denne konkurransesiden med et konkurransegrunnlag og en behovsbeskrivelse. Utlysningen distribueres i sosiale medier og direkte mot oppstartsmiljøer. FFI står for konkurransegjennomføringen med bistand fra DFØ.
Leverandørene sender inn sine idéskisser
Alle som ønsker det kan levere sine forslag og inntil seks leverandører inviteres til intervju. De seks som får presentere sine forslag vil bli klarert før møtet med FFI.
Utforske alternativer (tre uker)
Tre leverandører får tilbud om å videreutvikle sine ideer til løsningsforslag, i dialog med oppdragsgiver over tre uker. Leverandører som er med i denne fasen honoreres med 75 000,- hver for arbeidet.
Én leverandør blir valgt til å utvikle løsningen
Etter tre uker presenteres forslagene for oppdragsgiver og én leverandør får ytterligere 15 uker til å lage en minimumsløsning (MVP = Minimal Viable Product). Leverandøren som er med i denne fasen honoreres med 500 000,- for arbeidet i denne fasen.
Demonstrere resultat
Etter 15 uker presenterer leverandøren sin løsning for oppdragsgiver. Veien videre avhenger av hvor anskaffelsesklar løsningen på dette tidspunktet. Leverandøren får også en anledning til å demonstrere resultatet overfor offentlige innkjøpere, utviklingsaktører og potensielle investorer. Målet for innovasjonskonkurransen er at løsningen etter testing skal kunne anskaffes til ulike militære formål for ulike militære forsvarsgrener.