StartOff – Mer klimavennlig innkjøp
Har du en løsning som kan bidra til kartlegging av klimabelastning ved innkjøp?
Dokumenter (3)
Resultater
Om anskaffelsen
Gjennom et StartOff-prosjekt fikk RIIK utviklet et verktøy som gir oversikt over klimabelastningen av de faktiske innkjøpene som gjøres i regionen. Denne oversikten skal vise hvilke innkjøpskategorier/avtaler det er størst potensial å innføre tiltak innen, for å redusere klimabelastningen.
HER kan du finne mer om den nye løsningen.
Leverandøren som vant utviklingsoppdraget for RIIK var Variable AS. Variable har en plattform for bærekraftdata og så at denne også kunne anvendes for formålet klimabelastning fra innkjøp. I StartOff-prosjektet samarbeidet de tett med RIIK om utvikling av et digitalt verktøy som gir oversikt over klimabelastning av kommunenes innkjøp.
Prosess
Foreslå offentlige utfordringer som bør løses
Alle StartOff-prosjekter startet med en offentlig innkjøper som sender inn en prosjektskisse som beskriver den utfordringen de ønsker at oppstartselskapene løser.
Kunngjøre utfordringen
Oppdraget kunngjøres på Doffin med et konkurransegrunnlag og en behovsbeskrivelse. Utlysningen distribueres i sosiale medier og direkte mot oppstartsmiljøer. DFØ står for konkurransegjennomføringen.
Leverandørene sender inn sine idéskisser
Alle som ønsker det kan levere sine forslag og inntil seks leverandører inviteres til forhandlinger.
Utforske alternativer (tre uker)
Tre leverandører får tilbud om å videreutvikle sine forslag i dialog med oppdragsgiver over tre uker. Leverandører som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Én leverandør blir valgt til å utvikle løsningen
Etter tre uker presenteres forslagene for oppdragsgiver og én leverandør får ytterligere 15 uker til å lage en minimumsløsning (MVP = Minimal Viable Solution. Leverandøren som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Demonstrere resultat
Etter 15 uker presenterer leverandøren sin løsning for oppdragsgiver. Veien videre avhenger av hvor anskaffelsesklar løsningen på dette tidspunktet. Leverandøren får også en anledning til å demonstrere resultatet overfor offentlige innkjøpere, utviklingsaktører og potensielle investorer. Målet for alle StartOff prosjekter er at den offentlige innkjøperen skal kjøpe løsningen i etterkant og med det bli en viktig første kunde som kan utgjøre grunnlaget for videre salg og næringsvekst.