Ny gang- og sykkelbro i tre
Etnedal kommune skulle bygge ny gangbro som del av en ny helhetlig gang- og sykkelvei. Hensikten med å gjøre dette som et pilotprosjekt i programmet var å bygge kompetanse, forståelse, og kunnskap om hvordan man kan oppnå innovative offentlige anskaffelser i en liten kommune.
Aktører
Resultater
Om anskaffelsen
Prosess
Vurdere behov
Målet var å bygge en bro som er miljøvennlig og har høy sikkerhet, særlig fordi det er små barn som skulle bruke den. Den nye gang- og sykkelveien skulle gi innbyggerne kort og trygg avstand fra boligfeltet og barnehagen til sentrum, hvor det er bussholdeplass, butikker, kommuneadministrasjon og aldershjem.
Planlegge og organisere
Arkitekten som tegnet broa, skisserte noen sentrale problemstillinger som leverandørmarkedet skulle komme med innspill til.
Kommunen inviterte til et dialogmøte med potensielle leverandører og andre interesserte med sikte på å få innspill på de foreløpige planene spesielt knyttet til det å bygge bro med trekonstruksjoner.
Leverandører som ønsket det, kunne i etterkant av møtet sende inn en skriftlig beskrivelse av hvordan de best kunne løse behovet til kommunen. Kommunen ønsket disse innspillene for å få best mulig kunnskap om mulighetsrommet og alternative løsninger for den nye gangbroa.
Dialog med markedet
Kommunen fikk gode diskusjoner under dialogmøtet samt et par innspill i etterkant som gikk på at leverandørene ønsket å prise en ferdig prosjektert bro.
I tillegg fikk kommunen faglige innspill fra Statens vegvesen både under dialogmøtet og i etterkant. De var en faglig sparringspartner (innovasjonspådriver) i prosjektet. Dette gav trygghet for at broa kunne bygges med tre som bærende materiale.
Konkurransegrunnlaget ble så utformet og lyst ut på ordinær måte på Doffin.
Gjennomføre konkurranse
Før utlysning av konkurransen ble det noe forsinkelse på grunn av en politisk diskusjon rundt kostnadsrammer. Endelig konkurranse ble utlyst i mai 2012, og en vinner ble kåret i september 2012. Broa stod ferdig våren 2013.